Nieuwe voorstelling

Toen ik klein was gingen we vaak in het weekend naar een voorstelling van Frank Kooman, een geweldige poppenspeler met het oudste poppentheater van Nederland. De sfeer die hij neerzette was magisch, ik vond het prachtig hoe de poppen bewogen maar ook hoe ze doodstil in het halletje hingen en met glimmende ogen op me neerkeken. Zo mysterieus, ongrijpbaar. Eigenlijk hebben alle poppenvoorstellingen die ik heb gezien een enorme indruk op me gemaakt, eerst dus die van Frank Kooman, vervolgens `Pero of de geheimen van de nacht´ van het Hollands Speeltheater en vorig jaar de afstudeervoorstelling `Kom op! Ga af!´van Babische Ronday.

Geïnspireerd op een prachtige rode wolvenpop, gemaakt door beeldend kunstenaar Yette Rohde, ben ik begonnen te schrijven aan een sprookjesachtige voorstelling waarin een zingende wolf, een rossende ruiter en een bureaucratische kat voorkomen. En nu ligt er een poppenvoorstelling op mijn bureau. Met liedjes. En volgens mij is dit de eerste keer dat ik iets geschreven heb dat ook geschikt is voor kinderen.

Komende zomer is dit stuk te zien op de Sonsbeektheateravenue in Arnhem, van 11 t-m 14 augustus. Esther ter Horst zal de wolf spelen, de audities voor de andere (dubbel)rollen zijn binnenkort. Verder ben ik met verschillende kunstenaars aan het brainstormen over het uiterlijk van de poppen en het verdere decor.

Schets van de kat, ontworpen door Vincent Ruijters.

 Kortom, het is een inspirerende tijd.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

